Visutá lanovka medzi Topoľčiankami a Machulincami
Lokalita: Topoľčianky, Machulince (horné Požitavie)
História/popis:
Z kameňolomu Legiolom viedla na Železničnú stanicu v Topoľčiankach visutá lanovka, ktorá odvážala z kameňolomu štrk a kameň. Lanovku vybudovala firma Legiolom v roku 1936. Na toto obdobie to bolo odvážne technické dielo, ktoré obdivovali nielen domáci, ale aj obyvatelia z celého okolia. Visutá lanovka vychádzala z kameňolomu Legiolom, ktorý sa nachádzal v chotári obce Obyce, viedla cez machulinský chotár a končila v Topoľčiankach. Jej dĺžka bola okolo 3 km. Podporné stĺpy boli veľké drevené konštrukcie, ktoré vyčnievali do výšky cca 15 metrov. Nad cestou boli vybudované chránené podchody, aby prípadne spadnutý kameň neublížil chodcom, alebo nezapríčinil na ceste nehodu. Na lanovke boli dve nosné a dve ťažné laná, ktoré boli pravidelne kontrolované. Železné vozíky, ktoré volali „huntíky“, chodili na kolieskach po nosnom lane a ťahané boli ťažným lanom.
Lanovka slúžila len na prepravu kameňa a štrku, prevážať osoby bolo zakázané. Sem - tam sa vo vozíkoch objavili aj robotníci, ktorí sa viezli z kameňolomu na železničnú stanicu alebo opačne. Počas prevádzky sa stále technicky zdokonaľovala. Visutá lanovka v 60-tych rokoch 20. stor. ukončila činnosť a postupne bola rozobratá. Počas jej prevádzky nedošlo k žiadnej vážnej nehode.
Fotogaléria:
Grafika lanovky od Kolomana Zemanoviča.
Mapa:
©
Soňa Trubíniová
18. máj 2011
História/popis:
Z kameňolomu Legiolom viedla na Železničnú stanicu v Topoľčiankach visutá lanovka, ktorá odvážala z kameňolomu štrk a kameň. Lanovku vybudovala firma Legiolom v roku 1936. Na toto obdobie to bolo odvážne technické dielo, ktoré obdivovali nielen domáci, ale aj obyvatelia z celého okolia. Visutá lanovka vychádzala z kameňolomu Legiolom, ktorý sa nachádzal v chotári obce Obyce, viedla cez machulinský chotár a končila v Topoľčiankach. Jej dĺžka bola okolo 3 km. Podporné stĺpy boli veľké drevené konštrukcie, ktoré vyčnievali do výšky cca 15 metrov. Nad cestou boli vybudované chránené podchody, aby prípadne spadnutý kameň neublížil chodcom, alebo nezapríčinil na ceste nehodu. Na lanovke boli dve nosné a dve ťažné laná, ktoré boli pravidelne kontrolované. Železné vozíky, ktoré volali „huntíky“, chodili na kolieskach po nosnom lane a ťahané boli ťažným lanom.
Lanovka slúžila len na prepravu kameňa a štrku, prevážať osoby bolo zakázané. Sem - tam sa vo vozíkoch objavili aj robotníci, ktorí sa viezli z kameňolomu na železničnú stanicu alebo opačne. Počas prevádzky sa stále technicky zdokonaľovala. Visutá lanovka v 60-tych rokoch 20. stor. ukončila činnosť a postupne bola rozobratá. Počas jej prevádzky nedošlo k žiadnej vážnej nehode.
Fotogaléria:
Grafika lanovky od Kolomana Zemanoviča.
Mapa:
Viac...
Ľudo Chládek 31.08.2014 07:43